artikel

För trygghet, säkerhet och i solidaritet med passagerare och personal på pendeltågen:

Att det tidigare alliansstyret i Region Stockholm inte tog nämnvärd hänsyn till de anställda i den skattefinansierade verksamhetens hälsa och arbetsmiljö är en bitter erfarenhet för många, men föga förvånande. Att Socialdemokraterna, förvisso tillsammans med C och MP, inte tycks ha någon särskilt annorlunda syn på saken var inte lika väntat. Att basera beslutet om att ersätta tågvärdar med kameror på en s.k. utredning där de mest sakkunniga inte får komma till tals kan inte vara annat än verklighetsfrånvänt. Tyvärr ett bekant tillvägagångssätt inom upphandlad verksamhet. Inte ens de normala ledorden tillgänglighet och effektivitet verkar värderas speciellt högt. Vem ska i framtiden snabbt kunna hjälpa och ledsaga resenärer eller åtgärda tekniska småfel som krånglande dörrar (eller igensatta kameralinser)?

Kampen för tillräcklig bemanning är alltför välbekant för Röda Lanternans sjöfarande medlemmar, många i upphandlad vattenburen kollektivtrafik i Stockholm. Vår tillsynsmyndighet Transportstyrelsen ger redarna tämligen fria händer att själva avgöra besättningarnas storlek och utföra egenkontroller. ”Vi uppfyller kraven” är redarnas givna svar vid kritik. Vid samtliga verkliga incidenter och övningar med många passagerare i skärgården har det konstaterats att det är för få som jobbar ombord. Ändå finns en vilja att vi ska bli ännu färre.

Nu har det gått alldeles för långt! Det handlar inte längre endast om anständig arbetsmiljö och ett värdigt och hållbart arbetsliv, utan även om omedelbar risk för människoliv. Måste det inträffa en allvarlig olycka innan också de som fattar besluten inser detta? Det duger inte längre att skylla på förvaltning, myndigheter och operatörer. Nu ligger ansvaret hos politiken!

Vi kräver trygga lokförare och resenärer, vi står bredvid våra kamrater som vi vill ha bredvid oss när vi färdas på spåren och uttrycker härmed vårt fulla stöd i er kamp som handlar om oss alla!

Föreningen Röda Lanternan