1a Maj

Arbetsgivarorganisationens moral

Svenska Hamnarbetarförbundet satte i mars ryska båtar och varor i blockad, detta som sympatiåtgärd i solidaritet med Ukrainas hamnarbetare och civilbefolkning. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar stämmer nu i maj Hamnarbetarförbundet till Arbetsdomstolen med hänvisning till att blockaden inte är förenlig med fredsplikten som följer av gällande kollektivavtal. Det är arbetsmarknadens parter som tecknar kollektivavtal och parterna som äger och kan hävda det. Det finns inget som tvingar Sveriges Hamnar att se Hamnarbetarförbundets blockad som otillåten. Sveriges Hamnar valde alltså att dra det till domstol. Vidare hänvisar Sveriges Hamnar till att sanktioner ska beslutas av EU och den svenska regeringen. Givetvis vore skärpta sanktioner bra, och som del av arbetarrörelsen ser vi vikten av enighet och vet vad kollektiv styrka innebär. Men vad hindrar Sveriges Hamnar att gå före och driva på för detta?
Arbetsgivarna har nu lyckats stoppa blockaden. Säkerligen storartat i Putins ögon, ynkligt i våra. All heder åt hamnarbetarna, och lycka i fortsatt kamp!